Zakład Systemów Informacji Geograficznej, Kartografii i Teledetekcji
Instytut Geografii i Gospodarki Przestrzennej Uniwersytetu Jagiellońskiego
ul. Gronostajowa 7
30-387 Kraków
piotr.trzepacz@uj.edu.pl

Dydaktyka - autorskie kursy w programie studiów


Nazwa kursu
Wymiar i forma zajęć
Główne zagadnienia
Geography of Air Transport
15 godzin (wykłady + sem.)
Air transport infrastructure. Air transport tradition from global perspective. Aircraft and means of transport hierarchy. Introduction to international aviation law. Legal background of liberlization and deregulation. „Open skies” concept. Air transport in Poland after 2004. Central and regional airports. Market features of air passenger transport. Carriers and alliances. Aerotropolis, aeroville – specialised settlement units serving airports. Airport environment interactions. Heliports. Methods of air transport impact research. Aeromobility.
Metody badań morfologii osiedli wiejskich
15 godz. konw./ćwiczenia
Elementy morfologii osiedla wiejskiego. Identyfikacja morfogenetycznych typów siedlisk i rozłogów w oparciu o materiały kartograficzne i fotogrametryczne. Metody rekonstrukcji zasięgu gospodarstw przedparcelacyjnych. Analizy skupienia zagród wiejskich. Analiza kształtu siedlisk. Wykorzystanie dendrytu dla potrzeb analizy wiejskiego układu osadniczego.
Metody badań oddziały-wania infrastruk-tury
5 godz. konw., 10 godz. ćwiczenia
Źródła danych o oddziaływaniu infrastruktury transportowej. Konstrukcja opracowań z zakresu oddziaływania infrastruktury. UŜytkowanie infrastruktury transportowej jako źródło zanieczyszczeń. Konstrukcja i interpretacja map akustycznych. Pojęcie klimatu akustycznego. Rozwiązania ochrony przed hałasem w planowaniu przestrzennym. Rynek nieruchomości budowlanych wobec budowy infrastruktury transportowej. Infrastruktura transportu jako czynnik lokalizacji działalności gospodarczej. Infrastruktura transportowa jako czynnik zmiany wartości przestrzeni planistycznej.
Metody badań przestrzeni zurbanizowanej
15 godz. – ćwiczenia, opracowane i prowadzone wspólnie z dr J. Więcław-Michniewską
Kierunki badań w geografii osadnictwa. Metody klasyfikacji funkcjonalnej miast. Identyfikacja funkcji wybranych miast. Strefy i dzielnice funkcjonalne miast – metody ich delimitacji. Nowe miasta i dzielnice staromiejskie. Sieć miejska wybranych obszarów. Metody porządkowania hierarchicznego miast. Struktura społeczno-gospodarcza ludności miejskiej. Metody sondażowe w badaniach struktury społecznej ludności miejskiej.
Seminar Series: Human Geography
30 hours – lecture and seminar
The aim of the course is to familiarize students with current theoretical debate and research practice in human geography. The course will allow students to deepen their understanding of selected geographical concepts and theories through analysis of particular themes and locations. Lectures, presentations and discussions will focus on global and regional aspects of all main human geography disciplines. Selected issues will be presented by the visiting professors from abroad. The course content may vary from year to year. The course in intended for Master’s students.
Socio-Economic Geography of Central Europe
30 hours – lecture and seminar
Central Europe – identification problems. Political borders changes as factor organizing socio-economic space. Demographic processes in Central Europe. Migrants in Central Europe. National and ethnic minorities in Central Europe. Conditions of socioeconomic development. Central Europe as electoral space. Central Europe after two decades of transition. Central European countries and the European Union enlargement. Transborder cooperation.
Wstęp do badań geomarke-tingowych
15 godz. – (konwersatorium 5 godz., ćwiczenia 10 godz.)
Źródła danych na potrzeby badań geomarketingowych. Przygotowanie badań sondażowych na potrzeby opracowań geomarketingowych – organizacja badań, konstrukcja formularzy ankietowych, dobór próby. Kodowanie i przygotowanie do analizy wyników terenowych badań geomarketingowych. Analiza cech społeczno-ekonomicznych konsumentów. Analiza sąsiedztwa w badaniach otoczenia obiektów handlowych. Zastosowanie metody potencjału przy delimitacji przestrzennego podziału rynku. Wizualizacja danych na potrzeby opracowań geomarketingowych. Konstrukcja opracowań geomarketingowych.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz