Nazwa kursu
|
Wymiar i forma zajęć
|
Główne zagadnienia
|
Geography of
Air Transport
|
15 godzin (wykłady + sem.)
|
Air transport infrastructure. Air transport
tradition from global perspective. Aircraft and means of transport hierarchy.
Introduction to international aviation law. Legal background of liberlization
and deregulation. „Open skies” concept. Air transport in Poland after 2004.
Central and regional airports. Market features of air passenger transport.
Carriers and alliances. Aerotropolis, aeroville – specialised settlement
units serving airports. Airport environment interactions. Heliports. Methods
of air transport impact research. Aeromobility.
|
Metody badań
morfologii osiedli wiejskich
|
15 godz. konw./ćwiczenia
|
Elementy
morfologii osiedla wiejskiego. Identyfikacja morfogenetycznych typów siedlisk
i rozłogów w oparciu o materiały kartograficzne i fotogrametryczne. Metody
rekonstrukcji zasięgu gospodarstw przedparcelacyjnych. Analizy skupienia
zagród wiejskich. Analiza kształtu siedlisk. Wykorzystanie dendrytu dla potrzeb
analizy wiejskiego układu osadniczego.
|
Metody badań
oddziały-wania infrastruk-tury
|
5 godz. konw., 10 godz. ćwiczenia
|
Źródła danych
o oddziaływaniu infrastruktury transportowej. Konstrukcja opracowań z zakresu
oddziaływania infrastruktury. UŜytkowanie infrastruktury transportowej jako
źródło zanieczyszczeń. Konstrukcja i interpretacja map akustycznych. Pojęcie
klimatu akustycznego. Rozwiązania ochrony przed hałasem w planowaniu
przestrzennym. Rynek nieruchomości budowlanych wobec budowy infrastruktury transportowej.
Infrastruktura transportu jako czynnik lokalizacji działalności gospodarczej.
Infrastruktura transportowa jako czynnik zmiany wartości przestrzeni
planistycznej.
|
Metody badań
przestrzeni zurbanizowanej
|
15 godz. – ćwiczenia,
opracowane i prowadzone wspólnie z dr J. Więcław-Michniewską
|
Kierunki badań
w geografii osadnictwa. Metody klasyfikacji funkcjonalnej miast.
Identyfikacja funkcji wybranych miast. Strefy i dzielnice funkcjonalne miast
– metody ich delimitacji. Nowe miasta i dzielnice staromiejskie. Sieć miejska
wybranych obszarów. Metody porządkowania hierarchicznego miast. Struktura
społeczno-gospodarcza ludności miejskiej. Metody sondażowe w badaniach
struktury społecznej ludności miejskiej.
|
Seminar
Series: Human Geography
|
30 hours – lecture and seminar
|
The aim of the course is to familiarize
students with current theoretical debate and research practice in human
geography. The course will allow students to deepen their understanding of
selected geographical concepts and theories through analysis of particular
themes and locations. Lectures, presentations and discussions will focus on
global and regional aspects of all main human geography disciplines. Selected
issues will be presented by the visiting professors from abroad. The course content
may vary from year to year. The course in intended for Master’s students.
|
Socio-Economic Geography of Central Europe
|
30 hours – lecture and
seminar
|
Central Europe – identification problems.
Political borders changes as factor organizing socio-economic space.
Demographic processes in Central Europe. Migrants in Central Europe. National
and ethnic minorities in Central Europe. Conditions of socioeconomic
development. Central Europe as electoral space. Central Europe after two
decades of transition. Central European countries and the European Union
enlargement. Transborder cooperation.
|
Wstęp do
badań geomarke-tingowych
|
15 godz. – (konwersatorium 5 godz., ćwiczenia 10
godz.)
|
Źródła danych
na potrzeby badań geomarketingowych. Przygotowanie badań sondażowych na
potrzeby opracowań geomarketingowych – organizacja badań, konstrukcja
formularzy ankietowych, dobór próby. Kodowanie i przygotowanie do analizy
wyników terenowych badań geomarketingowych. Analiza cech
społeczno-ekonomicznych konsumentów. Analiza sąsiedztwa w badaniach otoczenia
obiektów handlowych. Zastosowanie metody potencjału przy delimitacji
przestrzennego podziału rynku. Wizualizacja danych na potrzeby opracowań
geomarketingowych. Konstrukcja opracowań geomarketingowych.
|
Zakład Systemów Informacji Geograficznej, Kartografii i Teledetekcji
Instytut Geografii i Gospodarki Przestrzennej Uniwersytetu Jagiellońskiego
ul. Gronostajowa 7
30-387 Kraków
piotr.trzepacz@uj.edu.pl
Instytut Geografii i Gospodarki Przestrzennej Uniwersytetu Jagiellońskiego
ul. Gronostajowa 7
30-387 Kraków
piotr.trzepacz@uj.edu.pl
Dydaktyka - autorskie kursy w programie studiów
Subskrybuj:
Posty (Atom)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz